Amazon är en plattform för e-handel som är omåttligt populär i USA och utanför Sverige. Under år 2020 kom Amazon till Sverige och skakade om den svenska e-handeln. De andra aktörerna i branschen var rädda för att Amazon skulle ta över helt och hållet. Nu har det gått en tid sedan Amazon äntrade den svenska marknaden.
Den populära plattformen för e-handel som spåddes en lysande framtid i Sverige har dock inte övertygad så mycket som man trodde. Amazon har haft svårt att få en kundbas i Sverige då konkurrensen är hård. Det finns redan flera väletablerade företag inom e-handel i Sverige. En av anledningarna till att Amazon inte blivit så populärt är att det finns billigare alternativ.
Svårigheter i Sverige för Amazon
Amazon ser dock inte det svala intresset som något problem. Deras satsning i Sverige sträcker sig under flera år. De snabba leveranssätten som redan fanns i Sverige gjorde att intresset för Amazon inte blev lika högt. Idag kan folk välja att få sina varor och paket levererade redan dagen efter, tack vare snabba sätt som Instabox och Budbee. Det är något som inte riktigt finns än i andra länder.
Populärt i utlandet
Både i USA och Storbritannien är Amazon väldigt populärt. Det är för att det inte riktigt finns någon konkurrent som kan erbjuda samma priser och leveranstider. Därför har Amazon varit ett ”framtidsföretag” och kunder har tyckt att det varit väldigt smidigt att beställa från Amazon. Trots att intresset inte varit lika högt som man hoppades på den svenska marknaden, finns det dock svenskar som handlar på Amazon. Det gör att det finns en förhoppning om att allt fler svenskar kommer välja Amazon i framtiden. Företaget har trots allt inte funnits i Sverige under en längre tid än och det gör att det finns förhoppningar om att populariteten kommer öka.